ERA/ ZAMAN JAHILIAH
- Selepas runtuhnya Empangan Maarib (300M)
hingga berakhir pada 610M (penerimaan wahyu pertama oleh nabi Muhammah).
KONSEP JAHILIAH
- Definisi jahiliah – bodoh atau sesat.
- Menurut P.K.Hitti – Orang Arab dianggap
jahil dan bodoh darpada aspek agama dan kepercayaan tetapi maju dalam ilmu
pengetahuan dan mempunyai tamadun yang tinggi . Pendapat ini tidak
dapat diterima menurut pandangan Islam.
- Menurut pandangan Islam Jahiliah itu berasal
daripada kata akar kata JAHALA dan kata terbitan JAHLUN atau JAHALATUN
yang bererti bodoh dan sesal. Ia selaras dengan ayat dalam al Quran Surah
al-Imrah ayat 154, Surah al Ma’idah ayat 50, Surah al Ahzab ayat 3,
Srah al Fath ayat 2 dan Surah al Jum’ah ayat 2.
- Apabila diteliti ayat2 tersebut 4 ciri dapat
dirumuskan mengenai manusia Jahiliah. Ciri-ciri itu ialah;
i. tiada mempunyai nabi dan kitab sebagai petunjuk,
ii. tidak mempunyai peradaban/ tamadun,
iii. tidak berakhalak , angkuh dan bongkak
iv. tidak boleh membaca dan menulis.
- Islam menegaskan jika ada salah satu sifat di
atas dalam satu masyarakat, masyarakat itu boleh dianggap sebagai
masyarakat yang tidak bertamadun/ jahiliah.
STRUKTUR MASYARAKAT ARAB JAHILIAH
- Masyarakat Arab Jahiliah terbahagi kepada dua
kelompok utama iaitu Badwi dan Hadari.
- Masyarakat Badwi tinggal di bahagian tengah
Semenajung Tanah Arab.. Tidak bercampur dan berhubung dengan masyarakat
asing. Berpindah randah / nomad untuk mencari kawasan berair (untuk
tanaman dan ternakan), Kawasan selamat dari angin padang pasir (angin yang
memusnahkan khemah, tanaman dan ternakan) dan kawasan selamat dari
khabilah lain.
- Hadari – Masyarakat yang lebih matang dan
cerdik akalnya. Mempunyai pergaulan yang luas dengan pedagang dari luar.
Dapat dibahagikan kepada lima golongan iaitu;
i. Golongan bangsawan- ahli perniagaan dan pemerintah tempatan.
ii. Golongan agama – tukang tilik dan penyair.
iii. Golongan hamba
iv. Wanita
v. Masyarakat awam / rakyat biasa.
ASPEK AGAMA DAN KEPERCAYAAN
- Terdapat pelbagai agama dan kepercayaan
termasuk Majusi, Nasrani, Yahudi, Hanif, Berhala, animisme dan tahyul.
Kepelbagaian ini kerana adanya pengaruh asing di samping keadaan alam
sekitar yang dipercayai dapat mengawal dan membantu kehidupan seharian.
- Kepercayaan Majusi – Disebarkan oleh orang
Parsi yang menjajah Bahrain, Oman dan Yaman. Mereka turut menyembah api.
- Agama Nasrani – Disebarkan oleh orang Rom yang
menjajah Hirah dan Ghassan. Mempunyai kitab suci tetapi ajaran Nabi Isa
telah dipinda berdasarkan kefahaman mereka sendiri.
- Agama Yahudi – Disebarkan oleh saudagar2 yang
berasal dari Palestin. Penganut asal ialah Bani Israel. Mempunyai kitab
suci tetapi ajaran sebenar Nabi Musa telah dipinda. Mereka membohongi masy
Arab dengan menyatakan agama mereka benar dari Allah. Agama ini bertapak
di Yaman dan Madinah.
- Terdapat segelintir orang Arab yang menganut
ajaran yang dibawa oleh Nabi Ibrahim yang digelar Hunafa dan bertempat di
Mekah. Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail sampai di Mekah lebih awal,
maka ajaran Hanif mendahului ajaran Yahudi dan Nasrani di Arab.
- Penganut agama2 dari langit (Nasrani, Yahudi,
Hanif ) di kalangan masyarakat Arab tidak ramai.
- Kepercayaan paling dominan di kalangan
masyarakat Arab ialah penyembahan berhala. Penyembahan berhala muncul
selepas kewafatan Nabi Ismail. Masyarakat Arab berkehendakkan perantaraan
menghubungkan mereka dengan Allah. Mereka mencipta berhala2 daripada batu dan
kayu dan diletakkan di sekeliling Kaabah. Pemembahan berhala muncul lebih
awal dari agama Nasrani dan Yahudi. Masyarakat Arab menganggap penyembahan
berhala adalah amalan nenek moyang yang perlu dipertahankan.
- Disamping itu mereka percaya kepada animisme
dan tahyul. Objek di cakerawala dan di bumi disembah sebagai menandakan
pengharapan dan terima kasih diatas apa yang mereka terima. Mereka memuja
tukang tilik dan percaya tanda2 baik/ buruk yang ditunjukkan oleh sesuatu
objek.
- Kepelbagaian dalam beragama turut menyumbang
kepada amalan2 lain yang berbagai rupa termasuk amalan berpolitik,
berekonomi dan bersosial.
ASPEK POLITIK DAN PENTADBIRAN
- Tidak terdapat struktur politik yang jelas dan
tetap di kalangan masyarakat Arab di bahagian utara dan selatan. Hirah dan
Ghassan (utara) telah dijajah oleh Rom dan Yaman. Di selatan pula oleh
kuasa Rom dan Parsi. Masyarakat Arab di kawasan ini bercelaru dari aspek
pentadbiran. Mereka tidak mampu melawan penjajah dan sentiasa kalah.
Kekalahan berpunca dari sikap berpuak2 dan sentiasa berperang. Ketika
kerajaan Himyar (selatan) anak tempatan diberi jawata tetap tetapi
statusnya hanya boneka kepada kerajaan Parsi.
- Di Mekah, struktur politik masyarakatnya agak
jelas. Terdapat Majlis Tertinggi (Darul Nadwa) dalam jabatan2 pentadbiran
dan dipimping oleh pimpinan yang bergelar Syeikh. Namun ciri-ciri
politiknya mempunyai unsur2 jahiliah. Mereka mengmalkan politik berkabilah
yang membawa kepada perebutan kuasa yang hebat.
- Suasana pentadbiran menjadi gawat dan tidak
tenteram. Berlaku diskriminasi puak, memuja kuasa, bersifat agresif,
pendendam dan ingin menguasai puak2 lain. Perebutan kuasa antara bani
berlaku bagi mendapat kuasa mentadbir jabatan haji, perdagangan dan
ketenteraan yang amat penting.
- Di samping itu ketua2 suku terpaksa membentuk
majlis ketua2 suku iaitu Mala’ tetapi golongan berpengaruh berjaya
mempengaruhi keputusan Mala’. Keadaan ini mendorong suku2 lemah membentuk
majlis suku2 (hilf al Fuduh) bagi mengimbangi kuasa Mala’ dan menjaga
kepentingan kaum yang lemah.
- Kecelaruan politik masyarakat Mekah berlaku
apabila golongan bangsawan iaitu pentadbir lebih cenderung untuk bergiat
aktif dalam perdagangan untuk mencari kekayaan.
ASPEK EKONOMI
- Perdagangan merupakan kegiatan ekonomi utama
masyarakat Arab bandar. Hubungan perdagangan di antara bandar di Syiria
dengan di Yaman di selatan memberi nafas kepada bangsa Arab. Namun akibat
penjajahan oleh Rom ke atas Syiria dan oleh Parsi ke atas Yaman,
perdagangan Arab turut terjejas.
- Saudagar Arab Mekah menghadapi kesan itu dengan
pelbagai cara. Mereka mengeksport perdagangan satu hala dengan suku Badwi
yang menternak binatang.
- Cara hidup Badwi yang berpindah-randah
mendatangkan kesukaran kepada saudagar Mekah. Suku Badwi sentiasa
menyerang saudagar atau kafilah yang melalui kawasan mereka sebagai tanda
tindak balas ataupun untuk memenuhi desakan kebendaan.
- Ketika Mekah dipimpim oleh Abdul Manaf, urusan
perdagangan diagih tugas kepada anak-anaknya. Misi2 perdagangan dihantar
ke Syiria, Habsyah, Yaman dan Parsi. Barangan rempah, permata, emas,
sutera dan lain-lain diimport manakala berhala, buah tamar, kulit binatang
dan lain-lain dieksport melalui pelabuhan2. Pada zaman Hashim bin Abdul
Manaf (moyang Nabi SAW), perjanjian perdagangan dua hala dengan Maharaja
Byzantium dan Parsi diwujudkan.
- Pakatan dagangan juga diwujudkan dengan
kabilah di Yaman dan Syam. Sistem perniagaan bermusim juga diwujudkan bagi
meneruskan kegiatan perdagangan. Musim sejuk pedagang Mekah akan ke
Yaman dan ke utara bila musim panas.
- Pasar2 diadakan di Mekah dan sekitarnya.
Barangan seperti bijiran, buah2an, pakaian, hamba abdi (tidak ditebus
setelah kalah perang) dan barangan lain dijual di pasar2. Sistem tukar
barang diamalkan. Penipuan dan riba turut berleluasa.
ASPEK SOSIAL
- Struktur social masyarakat Arab agak mudah,
terdiri daripada golongan bangsawan dan hamba. Golongan bangsawan wujud di
Bandar. Mereka berpuak2 berdasarkan pertalian darah dan semangat assabiyah
yang amat tebal. Setiap puak melantik seorang syeikh di kalangan mereka
dan menjadi ketua bagi kabilah itu. Hamba pula dibeli untuk dikerah
bekerja.
- Suku Badwi hidup berpuak2 dan ketua puak
dipilih di kalangan anggota yang berpengaruh. Sistem berkabilah ini
bermula dari satu keluarga dan kemudian bergabung menjadi keluarga besar
disebut bani. Suku badwi tidak wujud bani kerana kehidupan mereka yang
berpindah randah dan mereka percaya semakin kecil sesuatu kelompok semakin
kuat masyarakatnya.
- Semangat assabiyyah menyuburkan ciri jahiliah.
Tingkah laku mereka kasar terhadap puak lain. Peperangan mudah tercetus
walaupun disebabkan oleh perkara2 kecil. Peperangan itu untuk menguji
kekuatan dan mengejar nama. Pernah berlaku peperangan yang berlangsung
lama dan pihak yang kalah akan ditawan dan dijadikan hamba.
- Akhlak yang runtuh dan tingkah laku yang kasar
dan menurut peraturan dan undang2 hawa nafsu menyebabkan setiap tindakan
mereka tanpa kawalan serta peraturan. Golongan bangsawan menikmati
kehidupan yang mewah dengan melibatkan perjudian, pelacuran dan
pembunuhan.
- Kaum wanita dipandang hina. Bayi perempuan
ditanam hidup2 bagi mengelakkan kesempitan hidup atau menanggung malu.
Walau bagaimanapun terdapat keluarga yang menyayangi anak perempuan
mereka. Darul Nadwah dijadikan tempat keramaian untuk mengistiharkan anak
perempuan mereka sebagai perempuan dewasa apabila sampai tempoh baligh.
ASPEK ILMU PENGETAHUAN
- Kebanyakan orang Arab Jahiliah buta huruf.
Walaupun terdapat di kalangan mereka saudagar2/ pedagang luar yang maju
tetapi pedagang Arab tidak mengambil peluang untuk aktiviti2 perdagangan
yang lebih menguntungkan. Kerana selain keuntungan mereka mengejar
keseronokan.
- Kemahiran bersajak dan bersyair hanya
digunakan untuk meluah perasaan melalui kata2 yang terhasil melalui
pemikiran yang spontan. Daya hafalan yang tinggi dan keupayaan berkhutbah hanya
melibatkan perkara2 berkaitan pengalaman masa lampau yang kurang kualiti
ilmiahnya.
- Di kalangan masyarakat Arab yang terkenal
kerana kebijaksanaan berniaga, hanya 17 orang sahaja yang boleh membaca
dan menulis. Faktor sikap saling membenci dan sering bertelagah dan
berperang menyebabkan ruang untuk menimba ilmu pengetahuan menjadi
tertutup. Keadaan ini memperlihatkan ciri2 kejahilan sangat ketara di
kalangan mereka.
NILAI-NILAI POSITIF DAN MULIA.
- Menghormati tetamu,
- Berpegang kepada janji
- Mentaati pemimpin
- Memberi perlindungan – konsep jiwar.
KESIMPULAN.
Apa sahaja yang berkaitan.
BENTUK SOALAN.
- Bincangkan konsep manusia dan kehidupan
masyarakat Arab pada zaman Jahiliah.
- Apakah yang anda faham tentang konsep
Jahiliah. Bincangkan ciri2 tersebut dari segi kepercayaan dan akhlak,
politik, ekonomi dan sosial.
- Masyarakat Arab pada zaman Jahiliah dianggap
sebagai masyarakat yang tidak bertamadun daripada sudut pandangan Islam.
Bincangkan.
terima kasih untuk nota sangat membantu
ReplyDeletethank you :)
ReplyDeleteSangat membantu . Terima kasih banyak2 .
ReplyDeleteTerima Kasih
ReplyDeleteTq...boleh wat atudy
ReplyDeleteVery useful
ReplyDeleteoh
ReplyDeletethank you so much . this is very useful
ReplyDeleteThanks
ReplyDeletethank you admin 😘
ReplyDelete